Privrednici Priboja traže ponovno uspostavljanje carinske ispostave u Priboju, koja je zatvorena 2004. godine, a svi carinski poslovi preusmereni su na Carinsku ispostavu Prijepolje. Zahtev, kažu, opravdan je zbog povećane privredne aktivnosti, ali i zbog novih okolnosti, obustavljanja saobraćaja na državnom putu Bistrica – Priboj, zbog istraživanja i radova na RHE Bistrica, a korišćenje alternativnog puta je mnogo duži, povećava troškove i troši dragoceno vreme privrednika.
Zbog toga se 25 subjekata Priboja dopisom obratilo nadležnom ministarstvu, Upravi carina, Privrednoj komori, Opštini Priboj, gde je 8. maja i održan sastanak sa predstavnicima pribojske privrede.
Naime, pribojska privreda je svojevremeno bila veoma razvijena i bila je okosnica razvoja ovog dela Srbije. U nekim godinama tranzicije, jeste došlo do stagnacije, ali je poslednjih godina privredni rast u ovoj opštini u porastu, i, prema mišljenju privrednika, opet najdominantniji u okruženju.
Najveći deo tih privrednih društava obavlja izvozno-uvozne poslove, pa je svojevremeno gašenje ili zatvaranje Carinske ispostave u Priboju, koja nije opsluživala samo Priboj već i privredu u okruženju, bilo dodatni i otežavajući faktor u poslovanju, jer su carinski poslovi preusmereni u Prijepolje. To je značilo i znači povećane troškove u transportu, do Prijepolja i nazad, gubljenje vremena, a ponekad i dana, zbog uklapanja termina.
- “Otvaranjem i razvojem malih i srednjih preduzeća u Priboju pokazuje se za neophodno da se ovde ponovo uspostavi Carinska ispostava, jer njena neposredna blizina svim potencijalnim učesnicima u carinskom postupku veoma mnogo znači i u smislu pravovremene neposredne informacije, i u smislu zaokruženja procesa proizvodnje, transporta i plasmana u okvirima radnog vremena carinske ispostave” – navode privrednici Priboja u svom dopisu.
Višegodišnja potreba za vraćanjem carinske ispostave u Priboj postala je urgentna krajem aprila, kada je stiglo obaveštenje “Puteva Srbije” o obustavljanju saobraćaja na državnom putu Priboj – Bistrica gotovo celog dana, zbog ispitivanja i neophodnih radova za RHE “Bistrica”, a takav režim predviđen je najmanje do Nove godine. Tako u svom dopisu privrednici ističu:
- “Obustavom saobraćaja na pomenutom putnom pravcu ponuđena je alternativa da se može zaobilaznim putem preko Kokinog Broda i Nove Varoši stići do Prijepolja i obrnuto, samo što je ta alternativa neuslovna za kretanje teških i gabaritnih teretnih vozila, a povećava udaljenost za oko 70 km i vremensku udaljenost za stotinu minuta u jednom pravcu. Navedeno ukazuje da bi preduzeća iz Priboja, inače većinski orijentisana precizno ugovorenim spoljnotrgovinskim poslovima, bila u nemilosti enormnog uvećanja troškova dopreme i otpreme kao i penala usled neizbežnih kašnjenja.”
Kao potvrdu privrednog rasta privrede Priboja, privrednici ove opštine kažu da imaju saznanja da se u proteklom periodu od ukupnih postupanja u CI Prijepolje oko 65% odnosi na pribojska privredna društva.
Na sastanku u Slobodnoj zoni sa predstavnicima pribojske privrede, još jednom je konstatovana potreba za otvaranjem Carinske ispostave, a predsednik SO Priboj Boris Mrdović, u ime lokalne samouprave, obećao je svu moguću podršku i pomoć – i oko lokacije i prostora za Carinsku ispostavu.
Trenutno sva potrebna informaciona struktura za carinu postoji u Slobodnoj zoni, gde inače funkcioniše Carinski referat za korisnike Slobodne zone, a postoji i kancelarijski prostor, parking za kamione i vaga za merenje. Pominjala se i nekadašnja lokacija na Železničkoj stanici, a na Upravi carina je da odabere najbolju lokaciju koja bi svima odgovarala.
Da se ne gubi vreme na rešavanju ove potrebe pribojskih privrednika, potvrđuje i informacija iz kabineta predsednika Opštine, da upravo predsednik Opštine Priboj danas razgovara sa predstavnicima nadležnog Ministarstva finansija, oko iznalaženja najadekvatnijeg rešenja za ponovno funkcionisanje carinske ispostave u Priboju, u bilo kom obliku koji bi zadovoljio potrebe pribojskih privrednih subjekata.